Ochrona środowiska naturalnego – recykling
Dodano 22.08.2013
Doświadczenia i badania w edukacji ekologicznej i środowiskowej.
Ochrona środowiska naturalnego obejmuje m.in. zagadnienia z zakresu recyklingu, ale żeby zrozumieć znaczenie recyklingu, konieczne jest poznanie zależności i oddziaływań pomiędzy środowiskiem naturalnym a organizmami żywymi (w tym mieści się też człowiek) oraz strukturą środowiska, w tym określonych ekosystemów.
Warto też poznać takie pojęcia jak obieg wody w przyrodzie, obieg powietrza w przyrodzie, obieg pierwiastków w przyrodzie itp. To wszystko to właśnie EKOLOGIA. Jeśli nauczyciel lub osoba prowadząca zajęcia z zakresu edukacji ekologicznej, edukacji przyrodniczej, czy też edukacji środowiskowej – oprócz swojej wiedzy – co jest oczywiste, dysponuje także odpowiednimi przyrządami do badania środowiska czy też pobierania próbek wody czy gleby oraz efektownymi zestawami doświadczalnymi dostosowanymi do warunków np. szkolnych (długości lekcji w szkole, poziomu uczniów itp.) to wprowadzanie pojęć z zakresu ekologii w szkole i poza nią będzie ciekawe i „bezbolesne” z korzyścią dla nas wszystkich.
Doświadczenia i badania środowiskowe polegające na badaniu składu wody, jej czystości teraz i w dłuższym okresie zainteresują wszystkich! Nie damy się później nabrać sprytnym sprzedawcom, którzy dokonując elektrolizy wody i wytrącając z niej naturalne, najczęściej nieszkodliwe składniki, będą próbowali nam wmówić, że mamy prawie trującą wodę w domu.
Nic tak nie przekona ucznia, ale też i nauczyciela, że warto segregować odpady, czyli nasze śmieci, jak doświadczenie przeprowadzone w szkole, a może i potem w domu, pokazujące czas rozkładu popularnych odpadów – papieru, szkła, opakowania po jogurcie, kartonu po mleku itd. Z pewnością inaczej spojrzymy na zaśmiecanie rowów i lasów – będziemy mieli pewność, że jeśli nie sprzątniemy tych odpadów, same, nawet pod warstwą śniegu w zimie, nie znikną… Może zadrży nam własna ręka z papierkiem powlekanym po batoniku i skieruje się gdzie indziej (np. do śmietnika czy woreczka w torbie) podczas kolejnej wycieczki do lasu? Oby… i dlatego tak bardzo ważne są doświadczenia w ramach edukacji ekologicznej i środowiskowej – naprawdę wszystkim nam będzie się żyło czyściej i przyjemniej, a następnym pokoleniom na pewno!